Calaix-Historic
Les construccions
El projecte de les obres va ser redactat el 1911 per l’enginyer francès de l’empresa Locher & Cie de Zurich, Sr. Leon Mounaille, especialista en les perforacions dels túnels dels ferrocarrils suïssos (Saint Gottard i Simplon), amb un pressupost total de 8.115.000 pts.
Les obres a realitzar eren:
• recreixement de l’estany Gento, que és l’estany regulador.
• Calat i intercomunicació de 15 dels 28 estanys.
• Excavació del canal de comunicació i construcció de la cambra
d’aigües.
• Col·locació de la canonada forçada.
• Construcció de la central.
• Instal·lació de l’estació transformadora.
• Línia de transport.
El 15 de desembre de 1911 es posà en marxa una minicentral amb una potència de 80 kW, que subministrava energia al campament i al funicular. La primera fase de les obres s’inicià el novembre de 1911 i acabà 27 mesos després, el gener de 1914 amb la producció
dels primers kW.
El gran contingent de treballadors van anar abandonant progressivament la vall, malgrat que les obres de canalització dels estanys no finalitzaran fins el 1941, amb la comunicació de l’estany Reguera a la conca de Rus.