Calaix-Historic
Les comunicacions
Funiculars, carrilets i aeris |
A principis del segle XX es tardava 28 hores en cobrir una distància de 240 km (Barcelona- Capdella), actualment és fa en menys de 3 hores.
La carretera: 30 km en 90 dies
Al 1910 les comunicacions a la vall Fosca es feien per camins de ferradura, i eren transversals, per això la primera gran obra que projectà EEC va ser la carretera d’enllaç amb la Pobla de Segur.
Les obres s’iniciaren el novembre de 1911.
3.000 homes treballant a pic i pala van construir 30 km de carretera en tan sols 90 dies. Una gran fita si es tenen en compte els pocs mitjans tècnics de què es disposava i la duresa del terreny. La diligència i celeritat es inqüestionable, tan sols una dada comparativa: els 12 km que separen Tremp de la Pobla de Segur, que es van construir, uns anys abans, en més de 2.900 dies.
La construcció de la carretera va permetre inaugurar una línia de transport de passatgers i mercaderies des de la Pobla de Segur a Capdella, trencant així l’aïllament de la vall. L’empresa encarregada del servei fou La Primera del Flamisell, fundada l’any 1913, pel Sr.Jaume Espot veí de la Torre de Capdella.
Els 2 km en vertical que separen el campament de la Central de Capdella del capdamunt de la muntanya, van ser salvats amb la construcció d’un funicular; funcionava elèctricament partia de la cota 1.100 m fins la 2.150 m, amb un pendent mig del 45%. Des d’aquí un carrilet de 5 km, tirat per animals, arribava a l’Estanygento.
El carrilet es motoritzà i estarà en funcionament fins l’any 1979.
El funicular va funcionarà fins l’any 1980, quan es posà en servei el modern telefèric de Sallente – Estanygento.
La distribució de materials des de l’Estanygento a la resta d’estanys es farà amb carrilets, vagonetes i aeris, i allí on va ser impossible la seva col•locació s’hi arribà amb la força humana.
Als mesos d’hivern quan es gelen els estanys si acumula fins a 3 metres de gruix de gel llavors les vies dels carrilets es col•locaven directament a sobre.
Telefonia i correus
La dispersió d’equipaments en el territori motivà que es creés una xarxa pròpia de correus i telefonia.
El 1913 una xarxa telefònica enllaçava la zona dels estanys amb el campament de la central de Capdella, i des d’aquí una línia fins a Barcelona. Paradoxalment avui en dia no existeix cobertura telefònica a la zona dels estanys.
Funiculars, carrilets i aeris